Мандрівний бандурист і філософ Козак Мамай

Народний герой, запорожець, філософ, гультяй і вояка, бандурист і співак Козак Мамай —уособлений етнічний образ українського народу

Козак Мамай

Козак Мамай, художники Олексій Кулаков і Наталія Папірна

Козак Мамай — це улюблений герой українського фольклору. Образ козака Мамая вже кілька століть привертає до себе посилену увагу багатьох митців, етнографів, фольклористів, письменників. Але й досі немає єдиної наукової думки щодо цього унікального вияву українського народного мистецтва. Дослідники вважають, що Мамай — половецько-татарське ім’я; відомо, що мамая-ми називали давніх ідолів, яких встановлювали на вершинах курганів.Козак Мамай картина ХІХ ст

Картина «Козак Мамай», ХІХ ст., село Боровиця Чигиринського району

Козак-бандурист був популярним серед простого народу i в побутi козацької верхiвки. Картина «Козак Мамай» набула значного поширення в XVIIІ-XIX століттях. Малювали «Козаків-Мамаїв» у панських маєтках і простих сільських хатах, на полотнах і стінах, на дверях і віконницях, на кахлях і скринях. Навіть на липових вуликах. Жодному іншому творові давнього українського народного малярства не судилося прожити таке довге життя в стількох варіантах, повтореннях і копіях.

«Козак-бандурист», «Козак-запорожець», «Козак-Мамай» – все це назви картин одного типу. На картинах обов’язково зображували кобзу – символ традицій та співучої душі народу; коня – символ війни та хоробрості; дуба, що символізує могутність та генетичну чистоту роду. А ще дуже часто на малюнках присутне зображення списа з прапором, козацького штофа і чарки. Але у всіх випадках основою композиції завжди є постать козака, який сидить «по-східному».Козак Мамай 1855, П. РибкаКартина «Козак Мамай», 1855 рік, художник П. Рибка

Згадки про Мамая широко представлені в топонімах України, і чимало реальних козаків носили ім’я Мамай. В історичних джерелах і дослідженнях зафіксовано цілий ряд козаків, які носили ім’я Мамай. Ось наприклад, в «Реєстрі Війська Запорозького» 1649 року серед козаків Максимівської сотні Чигиринського полку записаний Василь Мамай. Та найчастіше ім’я Мамай зустрічається серед гайдамаків.

Про гайдамаку згадує також історик і письменник Аполлон Скальковський. Ще у 20-х роках XIX століття він знайшов документи, які використав для написання роману про Мамая – «Порубежники». Скальковський вважав, що на картинах, які поширені по всій Україні, зображений не просто уособлений образ, а реальний гайдамака Мамай.

«Особенный ужасъ наводила въ Украйнѣ шайка Мамая, козака Запорожскаго… Оказывается, что подъ этимъ именем дѣйствовало два лица». 1750 року козак Мамай зруйнував містечко Мошни і разом усі маєтності князя Любомирського. Російські війська під командуванням генерала Леонтьева після тривалого переслідування зловили запорожця. Він був повішений і четвертований, а його голову з шапкою виставили для остраху іншим. Але «Нѣкій Андрей Харченко снялъ съ этой головы шапку, надѣлъ на себя и назвалъ себя Мамаемъ. Этотъ Мамай, по примѣру своего предшественника, ходилъ съ шайкой на Лядчину».Козак Мамай, 1728Картина невідомого художника «Козак Мамай», 1728 рік

Поширення публікації можливе за умови зазначення посилання на сторінку першоджерела www.discoverukraine.com.ua

Залишити відповідь